Kronisk dårlig mave og skemad

18. august 2009

Alder:
6 mdr.

Kronisk dårlig mave og skemad

Kære Helen.

Så er jeg her igen.

Vi er begyndt at accepterer at vi bare har en pige, der fra starten af har en umodent mave- tarm system. Men nu er hun 6½ måned, og det er vigtigt hun får forskelligt mad. Men hun tåler bare intet, stort set.

Hun trives på hirsegrøden og pære/æble mos, samt sveskemosen.
Hun får 5-6 flasker grøn Allomin dagligt a. 150-200 ml.

Når vi forsøger os med ris- og majsgrød, så er der stenhård mave. Jeg har forsøgt øllebrød, med samme resultat.

Kartoffelmos vil hun ikke spise, til trods for jeg har forsøgt kartoffel alene, kartoffel med gulerod, kartoffel med sveskemos, kartoffel med pæremos...
Men nej, munden bliver stram og hun vender hovedet væk.

Så, hun får kun hirsegrød og ...

Annonce

... pære/æblemos, hvilket langt fra er godt nok.

Hun får en agurk at sutte og tygge på og en gulerod ind imellem. Det synes hun er sjovt.
Har også en enkelt gang givet en en kold, kogt kartoffel at sidde med.

Jeg er så trist over dette rod, som har stået på siden hun blev født. Der er intet der har fungeret. Evig maveproblemer.
Hun kan ikke tåle laktulosen, det giver hende sindsyg meget tarmluft og smerter, og så er vi lige vidt.

Hvad skal jeg gøre for at min pige får den rigtige mad og får trænet sine tygge reflekser og lærer at spise forskelligt? ....

Jeg er bekymret for hendes sproglige udvikling og mave- tarmproblemer.

Åh, hvis der dog bare var noget der fungerede ville jeg blive så glad...

Kærlig hilsen
Thine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder